Sprawozdanie z działalności Kolegium za 2012 rok

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
22 sierpnia 2018

 

 

Informacja o działalności Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach

za okres od 01 styczeń do 31 grudzień 2012 roku

 

 

 

CZĘŚĆ I

OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM

 

  1. Podstawa i zakres działania Kolegium

 Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielce stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako - Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako - Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), 13 powiatów wraz z gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

 

  1. Obsada kadrowa Kolegium

2.1. Kolegium składa się z 28 członków: 19 etatowych i 9 pozaetatowych.

 

Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie:

wyższe prawnicze:12

wyższe administracyjne: 7

Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie:

wyższe prawnicze: 4

wyższe administracyjne: 3

wyższe inne: 2

 

Wśród członków Kolegium jest pięć osób posiadających uprawnienia radcy prawnego, oraz osoby, które mogą ubiegać się o stanowisko:

- sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego -9

- referendarza sądowego- 16

 

  • Biuro Kolegium składa się z 10 osób:

- Kierownik Biura- 1

- Główny Księgowy -1

- Starszy inspektor – 3

- inspektor -2

- referent - 3

Wszystkie osoby posiadają wykształcenie wyższe.

 

  1. Lokal Kolegium

   Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego mieści się w Kielcach przy ul. Al. IX Wieków Kielc Nr 3 , w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Kolegium od wielu lat bezskutecznie zabiega u Wojewody Świętokrzyskiego o przekazanie dodatkowej powierzchni biurowej. Dlatego też Kolegium zmuszone było wynająć dodatkową powierzchnię biurową poza budynkiem ŚUW, po kosztach znacznie wyższych niż koszty utrzymania w budynku ŚUW. Powierzchnia ta przeznaczona jest na zorganizowanie Sali Rozpraw oraz pełni rolę Archiwum Zakładowego.

Należy zaznaczyć, iż takie rozwiązanie nadal nie zabezpiecza potrzeb lokalowych Kolegium. Obecnie szczególnie dotkliwy jest brak powierzchni dla zorganizowania Archiwum Zakładowego, jednak ze względu na brak środków finansowych nie mamy możliwości wynajęcia większej powierzchni w cenach komercyjnych.

Ponadto stan techniczny lokali użyczonych przez Wojewodę Świętokrzyskiego jest niedostateczny. Przestarzałe instalacje elektryczne, kanalizacyjne i system centralnego ogrzewania powodują, iż nie ma możliwości zapewnienia pracownikom warunków zgodnych z obowiązującymi przepisami Bhp. Pomimo wielokrotnych interwencji administrator budynku nie czyni żadnych kroków zmierzających do polepszenia stanu technicznego budynku, tłumacząc się brakiem środków finansowych.

  

CZĘŚĆ II

WPŁYW SPRAW

 

  1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją-  7615

w tym spraw:

  •  pozostałych w ewidencji z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 1281
  • wpływ spraw w roku objętym informacją - 6334­

  

  1. Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją :

 

2.1. Liczba spraw administracyjnych , ogółem                                     -4997

 

Lp.

Określenie rodzaju sprawy -> patrz załącznik do Informacji

Liczba spraw

1.

objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej

611

2.

działalność gospodarcza

1

3.

planowanie i zagospodarowanie przestrzenne

480

4.

pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne

2877

5.

gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie),   przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne

311

6.

ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie

porządku i czystości w gminach

161

7.

prawo wodne

59

8.

rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo

14

9.

handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych

53

10.

prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy

237

11.

prawo górnicze i geologiczne

10

12.

egzekucja administracyjna

46

13.

inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa

137

 

 

2.2. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa)  -  567

2.3. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste-  770

 2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - 0

  

CZĘŚĆ III

ZAŁATWIENIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH

 

  1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją – 5628

 

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

akty wydane przez SKO jako organ II instancji , w tym

 

 

3912

 

 

akty wydane przez SKO w trybie art. 127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art. 221 Ordynacji podatkowej

39

 

 

 

 

 

- sposób rozstrzygnięcia patrz -> tabela z pkt 1.1.

 

 

 

2.

akty wydane przez SKO jako organ I instancji - sposób rozstrzygnięcia patrz -> tabela z pkt. 1.2.

628

3.

postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

47

 

 

uznające zażalenia za uzasadnione

24

 

 

 

4.

akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.)

582

5.

pozostałe

459

 

 1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji :

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)

1468

2.

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op)

962

3.

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op)

1128

4.

decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op)

83

5.

pozostałe

271

 

  1.  Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją - 1086

 

CZĘŚĆ IV

ZAŁATWIENIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH

  1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 526

                                      w tym ugody - 331

  1. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 39
  2. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO  - 375

 

CZĘŚĆ V

SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

  1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. - dalej jako Ppsa) :

 Liczba spraw w roku objętym informacją ogółem -   582

 w tym :

1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych do WSA w roku objętym informacją, ogółem  -  466

                                            wskaźnik "zaskarżalności"  - 12,1%

1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku objętym informacją, ogółem -   8

1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem -  12

 1.4 Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia)   skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem -  31

1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym przepisami Ppsa, skierowanych do NSA i WSA, ogółem/ -  65

 

  1. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją :

  

 w tym

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd w tym :

486

 

 

Uwzględniające skargi               -   93

 

 

2.

Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd w tym :

5

 

 

Uznające skargi za uzasadnione     - 0

 

 

  

Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 491

Wskaźnik uchylonych orzeczeń SKO (przez WSA) w stosunku do wszystkich spraw rozpoznanych przez WSA w danym roku – 19%

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:SKO
Data utworzenia:2018-08-22
Data publikacji:2018-08-22
Osoba sporządzająca dokument:Katarzyna Lesisz
Osoba wprowadzająca dokument:Katarzyna Lesisz
Liczba odwiedzin:953